چند ايده براي ايجاد خلاقيت در كار

سامانه ساز سه دهه حضور فعال و خلاق در عرصه طراحي و توليد مبلمان اداري

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

چند ايده براي ايجاد خلاقيت در كار

براي داشتن خلاقيت در محل كار بايد برخي شرايط برقرار باشد. بايد ذهنتان اين قدرت را داشته باشد كه ايده‌هاي نو بسازد. اما اين همه ماجرا نيست. ما بايد در شرايط خاصي هم قرار بگيريد كه بتوانيد خلاقيت داشته باشيد.
البته شايد بگوييد سختي باعث ايجاد خلاقيت در كار مي‌شود. بله، اما هميشه اين گونه نيست. شما بايد براي انجام يك پروژه، شرايط و زمينه‌هاي انجام آن را داشته باشيد. اين كار باعث مي‌شود مسير رشد ايده‌هاي شما روشن‌تر شود. هر شركتي راه و روش خاصي براي پيشرفت خود ارائه مي‌دهد. اما تمامي كسب و كارهاي موفق با همفكري و مشورت كارمندان برتر خود توانسته به پيشرفت برسد. براي مثال وجود يك ميز كنفرانس در شركت، افراد را براي دورهم جمع شدن تشويق مي‌كند. آن‌ها در كنار هم جسارت بيان ايده‌هاي خودشان را پيدا مي‌كنند، و همين موضوع باعث ايجاد خلاقيت در كارشان مي‌شود. شما به اين دسته از نيروها نياز داريد. كساني كه با وجود زمينه‌هاي پيشرفت، مسائل حال را مي‌بينند، از گذشته تجربيات را به ياد دارند و براي آينده كسب و كار شركت ايده‌هاي كارآمد بيان مي‌كنند.

ايجاد خلاقيت در كار

 

فضا براي خلاقيت در كار تاثيرگذار است

چرا برخي از شركت‌هاي موفق در استخدام سخت گيرانه عمل مي‌كنند؟ آن‌ها به دنبال افرادي هستند كه دائما به پيشرفت فكر مي‌كنند. در شرايط بحراني راه‌حل‌هاي تضميني مي‌دهند و مي‌توانند كنترل اوضاع را به دست بگيرند. اما خلاقيت نيروها به اين بستگي دارد كه كارفرماها شرايط خلاقيت را براي آنان ايجاد كنند. براي اين منظور آن‌ها بايد فضاهايي را براي همفكري و ارتباط بهتر بين همكاران ايجاد كنند. براي مثال اتاق جلسه‌هايي با طراحي جالب و مينيمال ايجاد كنيد. آن‌ها در اين اتاق‌ها با همكاران خود به همفكري در رابطه با موضوعي مي‌پردازند و سعي مي‌كنند نتيجه‌اي از اين جلسه به دست آورند.
وسايل اضافي را دور بريزيد. شايد با تغيير دكوراسيون باز هم تعدادي از وسايل قديمي در اتاق‌ها بر جاي مانده باشد. تكليف اين وسايل را كه فقط فضا را اشغال كرده و كاربردي را ندارد، روشن كنيد. شلوغ بودن محيط مي‌تواند فضاي ذهن را محدود كند. ذهن نظم يافته از طريق ديدن مي‌آموزد.
تابلوهاي انگيزشي نصب كنيد. لازم نيست ديوار را پر از نوشته‌‎هاي مثبت كنيد. زماني كه فشار كاري زياد مي‌شود، گاهي با يك نوشته دلگرمي و اميد به ما در محل كار باز مي‌گردد. سعي كنيد براي افزايش خلاقيت در كار هر چند روز يك‌بار جملات انگيزشي بر روي استيكرهاي كاغذي بنويسيد و روي ميز اداري خود يا جايي كه جلوي چشمتان باشد بچسبانيد. تكرار اين جملات در ضمير ناخداگاه شما اميد ايجاد مي‌كند.

برخي وسايل به كمك شما مي‌آيند

براي داشتن يك ذهن خلاق، بايد در زمان حال زندگي كنيد. اگر موضوع در گذشته تبديل به گره‌اي در ذهنتان شده و يا ترس از آينده داريد نمي‌توانيد بر روي زمان حال مسلط شويد. بسياري از موضوعات بحراني در شركت‌ها نيازمند تمركز جهت تحليل موضوع است. شما اگر در زمان بروز بحران توانايي تحليل آن را نداشته باشيد، قدرت آينده نگري آن را هم نخواهيد داشت. يك كاغذ برداريد و هر چيزي كه شما را از ادامه دادن مي‌ترساند را يادداشت كنيد. چند دقيقه نوشتن ذهن شما را آزاد مي‌كند.
بسياري از شركت‌ها امروزه به اين نتيجه رسيده‌اند كه فضاي شادتري در محل كار براي كارمندان خود ايجاد كنند. اين كار باعث ايجاد روحيه مثبت در بين آنان مي‌شود. روحيه مثبت گامي براي ايجاد خلاقيت در كار است. به همين منظور دقايقي را در محل كار به بازي‌هاي متنوع مي‌پردازند. فوتبال دستي، گيم، يا حتي يك عصرانه ساده مي‌‍تواند حال و هواي آنان را تغيير دهد.
در آخر هواي آزاد را دست كم نگيريد. سعي كنيد چند دقيقه‌اي را در هواي آزاد قدم بزنيد و فكر كنيد. ايده‌هاي نو در ذهنتان رشد مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.