نكاتي براي طراحي اتاق كار

سامانه ساز سه دهه حضور فعال و خلاق در عرصه طراحي و توليد مبلمان اداري

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

نكاتي براي طراحي اتاق كار

تفاوتي ندارد كه اتاق كار شما در منزل باشد يا جاي ديگر. اين اتاق بايد شرايطي را براي شما فراهم كند كه شما بتوانيد بيشترين بازدهي را براي تحويل كارهايتان داشته باشيد. براي طراحي اتاق كار بايد به نكاتي توجه كنيد كه ما در اين مقاله چند نمونه از آن را براي شما مي‌گوييم.
از نظر روانشناسي يك اتاق كار خوب بايد حس و حال مثبت در نگاه اول به شما بدهد. اما اين حال مثبت را چگونه ايجاد كنيم؟ يكي از بهترين روش‌هاي آن استفاده از گل و گياهان آپارتماني است. گياهان قدرت اين را دارند كه استرس را از محيط دور كنند، فضاي آرام‌تري براي ما بسازند و روند كاري ما را بهبود ببخشند. علاوه بر حس رواني مثبتي كه دارند مي‌توانند زيبايي تاثيرگذاري براي طراحي اتاق كار داشته باشند. اما يادتان باشد اگر تصميم گرفتيد گل و گياه در اتاق كار خود داشته باشيد بايد نحوه نگهداري از آن را هم بدانيد. وجود چند گلدان زيبا در دكوراسيون اداري روح تازه‌اي به محل كار شما مي‌دهد.
يكي ديگر از موضوعاتي كه براي دفتر كار مهم است، ايجاد آرامش و فضايي دور از صداهاي مزاحم است. براي پنجره‌ها از درزگير استفاده كنيد و يا اگر برايتان مقدور است از پنجره‌هاي دوجداره استفاده كنيد. درب اتاق كار خود را ببنديد و اگر سر و صدايي شما را آزار مي‌دهد سعي كنيد يك موزيك آرامبخش پخش و ذهن خود را بر روي كار معطوف كنيد.
به تهويه هواي اتاق توجه كنيد. فرقي ندارد زمستان باشد يا تابستان. براي تنفس هواي تازه چند دقيقه هم كه شده پنجره‌ها را باز بگذاريد. كم شدن ميزان اكسيژن و هواي با كيفيت در اتاق كار، شما را خسته و خواب آلود مي‌كند.

طراحي اتاق كار

 

نور اتاق را متناسب كنيد

نور يكي از مهم‌ترين موضوعات براي طراحي اتاق كار ، نور محيط است. اما كاملا به اين بستگي دارد كه ميز كار شما در كنار پنجره قرار دارد يا دورتر از آن. روشنايي در محيط كار بايد بررسي شود. زياد و كم بودن آن مي‌تواند آسيب پذير باشد. كار كردن مداوم با سيستم‌هاي كامپيوتري چشم را به حد كافي خسته مي‌كند. اما جدا از اين بايد به ميزان روشنايي در محيط هم توجه داشته باشيد.
اگر ميز كار شما در كنار پنجره قرار دارد، بايد از پرده‌هايي استفاده كنيد كه جلوي تابش مستقيم نور خورشيد به صفحه مانيتور را بگيرد. اين بازتاب نور به چشمان شما برمي‌گردد و باعث مي‌شود تصوير واضحي از صفحه نداشته باشيد. در نتيجه سعي مي‌كنيد با دقت بيشتر نگاه كنيد و فشار زيادي بر چشمان خود بياوريد. پس از مدتي ممكن است نقطه‌هاي تير رنگي در نگاه خود احساس كنيد كه شما را كلافه كند.
بهترين نور براي طراحي اتاق كار اين است كه از سمت بالاي سر شما بر روي ميز اداري بتابد. اگر نور آن كم بود مي‌توانيد از يك چراغ مطالعه كمك بگيريد.

راحتي خود را در نظر بگيريد

بخش عظيمي از اين راحتي به كيفيت و نوع ميز و صندلي اداري شما بستگي دارد. استفاده از صندلي ارگونوميك كه به شما اجازه تنظيم ارتفاع و تنظيمات ديگر را بدهد يك گام بزرگ در راحتي شما در هنگام كار است. اگر جسم شما در مدت زمان كوتاه پشت ميزتان خسته مي‌شود بايد بدانيد كه يك مشكلي وجود دارد. قبل از برخورد با اين مشكل از انتخاب خود در هنگام خريد مبلمان اداري دقت كنيد.
موضوع ديگري كه براي طراحي اتاق كار شما لازم است رعايت شود، نحوه قرارگيري ميز است. براي مثال مي‌توانيد ميز خود را طوري قرار دهيد كه بتوانيد در ورودي را ببينيد. در اين صورت كنترل لازم براي رفت و آمد افراد را خواهيد داشت. همچنين امنيت لازم براي كار خود برقرار مي‌كنيد. احتمالا كاري كه انجام مي‌دهيد نبايد براي كاركنان ديگر فاش شود. اين موضوع براي بخش حسابداري و مالي شركت‌ها بسيار لازم است. اسرار محرمانه‌اي كه براي هر فردي نبايد قابل رويت باشد. اما موضوع ديگري هم براي افراد مهم است. حفظ حريم خصوصي هنگام كار، آرامش ايجاد مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.