حل سه چالش طراحي با دكوراسيون اداري

سامانه ساز سه دهه حضور فعال و خلاق در عرصه طراحي و توليد مبلمان اداري

جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

حل سه چالش طراحي با دكوراسيون اداري

دكوراسيون اداري

طراحي دفتر كار تنها به مسئله ظاهر دكوراسيون اداري شما نمي پردازد. گياهان زنده، نور طبيعي، فضاهاي آرام و مناطق مشترك براي همكاري، تنها برخي از تجهيزات اداري هستند كه ثابت شده براي بهبود سلامت كاركنان مفيد است، اما آيا شما مي‌دانيد كه تاثير طراحي دفتر كار مي‌تواند به مراتب فراتر از سلامت كاركنان باشد؟

نحوه طراحي دفتر كار مي‌تواند و بايد تاثير قابل ملاحظه‌اي بر روي بهره‌وري شركت داشته باشد. از طريق طراحي درست دفتر كار شركت‌ها مي‌توانند سلامت كاركنان، همكاري و بهره‌وري آنها را بهبود بخشند. اين در حالي است كه اين كار به طور معمول هزينه‌هاي شركت را نيز كاهش مي‌دهد. در اين مقاله سه نمونه از شركت‌هايي كه چالش‌هاي خود را با طراحي دفتر كار حل كرده‌اند، مورد بررسي قرار گرفته است.

حل سه چالش بزرگ توسط سه كمپاني بزرگ با كمك طراحي دفتر كار

Telenor تله‌نور

مسئله

به عنوان يكي از بزرگترين شركت‌هاي مخابراتي در اروپا، شركت تلنور با چالش تلفيق 40 ساختمان و جمع‌آوري 7،700 كارمند در دفتر مركزي خود در كشور نروژ مواجه شد. حركت مهمي كه به منظور كاهش هزينه‌هاي ساختمان اداري و افزايش همكاري كاركنان صورت گرفت. همراه با اين اهداف، چالش طراحي دفتر كار ايجاد فضائي بود كه موقعيت شركت را به عنوان يكي از شركت‌هاي پيشرو در جهان مخابرات منعكس كند.

راه حل

Telenor با كمك شركت معماري NBBJ يك فضاي اداري جالب و منحصر به فرد ايجاد كرد؛ كه به شدت براي كار از راه دور بهينه شده بود. در اين طراحي با وجود 6 هزار ايستگاه كاري در هشت بخش، بيشتر اين فضاهاي كاري به فرد مشخصي اختصاص نداشتند. اين تغيير اساسي نسبت به مدل دفتر سنتي، بدين معني بود كه كاركنان اكنون مي‌توانند از يك ايستگاه كاري به ايستگاهي ديگر برحسب نياز خود تغيير مكان دهند. در حالي كه ميدان مركزي بي‌نظيري در فضاي دفتر كار وجود دارد، كه كاركنان مي‌توانند در آن به همكاري مشترك و تبادل اطلاعات بپردازند. از نظر تجاري، اجراي اين تغييرات اجازه داد كه Telenor فضا را براي هر كارمند از 38 متر مربع به 21?4 متر مربع كاهش دهد؛ و به طور سالانه بيش از 12 ميليون دلار در هزينه ساختمان خود صرفه‌جويي كند.

Pixar پيكسار

مسئله

در اصل، پيكسار سه ساختمان جداگانه داشت. يك ساختمان براي متخصصان كامپيوتر، يك ساختمان براي انيماتورها و سومي براي مديران و سردبيران. هنگامي كه استيو جابز در اواخر دهه 1990 مديريت پيكسار را بر عهده گرفت؛ به سرعت متوجه شد كه اين سبك طراحي دكوراسيون اداري براي دفتر كار موجب محدود كردن همكاري و مشاركت در محيطي كه بازخورد و بحث بسيار مهم است مي‌شود. چالش او اين بود كه اين موانع فيزيكي را از بين ببرد و يك فضاي مشترك با هدف افزايش مشاركت و همكاري فراهم كند.

راه حل

جابز از تقسيمات اداري خلاص شد و فضاي يكساني براي همه كاركنان ايجاد كرد. در اين شرايط كل سازمان قادر به ارتباط مستقيم با يكديگر و به اشتراك گذاشتن ايده‌ها بودند. يكي از بنيان‌گذاران پيكسار در مورد استفاده از ميزهاي دايره‌اي براي از بين بردن هرگونه سلسله مراتب نكات جالبي را مطرح مي‌كند كه اصلي‌ترين آن بهبود كيفيت ارتباطات بين رده‌هاي مختلف شغلي است. اين انتخاب‌هاي طراحي، خلاقيت را افزايش داد؛ و محيطي را ايجاد كرد كه در آن بازخورد صادقانه تشويق شد. اين تغييرات در طراحي دفتر كار براي موفقيت پروژه‌هاي در حال پيشرفت پيكسار حياتي بود.

سامسونگ Samsung

مسئله

هنگامي كه سامسونگ تصميم گرفت دفتر مركزي خود را در سن‌خوزه بسازد؛ متوجه شد كه دارد دفتر كار خود را در قلب دره سيليكون قرار مي‌دهد. جايي كه رقابت در ميان استخدام كنندگان بسيار شديد است. در نتيجه اين شركت مجبور به طراحي دكوراسيون اداري منحصر به فرد و كاربردي دفتر كاري شد؛ تا به كاركنانش نشان دهد كه يك سازمان عريض و طويل هم مي‌تواند محيط كاري جذابي همانند استارتاپ‌ها داشته باشد.

راه حل

راه حل سامسونگ ساخت يك ساختمان جديد و مدرن بود كه فضاهاي باز زيادي را با باغچه و امكانات رفاهي اجتماعي فراهم مي‌كرد. كافه تريا در خارج از محل كار قرار داده شد تا كارمندان را تشويق كند زمان‌هايي را در خارج از ايستگاه كاري خود باشند. فضاهاي مانند يك مركز تناسب اندام و اتاق‌هاي موسيقي براي اطمينان از اينكه كاركنان مكان‌هايي براي بازيابي انرژي دارند، گنجانده شد. اين رويكرد طراحي دفتر كار اطمينان داد كه مطلوب‌ترين فضاي اداري براي كاركنان فراهم شده است؛ و آنها در اين زمينه مشتاق همكاري با سامسونگ خواهند بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.