نكات نورپردازي در دكوراسيون اداري دفتر كار

سامانه ساز سه دهه حضور فعال و خلاق در عرصه طراحي و توليد مبلمان اداري

سه شنبه ۰۱ خرداد ۰۳

نكات نورپردازي در دكوراسيون اداري دفتر كار

دكوراسيون اداري

 

نورپردازي در دكوراسيون اداري اگر به شيوه درست انجام شود؛ مي‌تواند فضاي اداري كارآمدتر و راحت‌تري را براي كاركنان ايجاد كند. در اين نوشته وب‌سايت سامانه ساز فرابين، نكات و ايده هايي را درباره بهبود نورپردازي در دكوراسيون اداري مطرح مي‌كنيم.اين كه موضوع كار شما چيست و دفتر كارتان چه ويژگي‌هايي دارد؛ تفاوتي در ميزان اهميت نورپردازي در دكوراسيون اداري ايجاد نمي‌كند. وجود نور مناسب و با كيفيت در فضاي كاري و روي ميز اداري شما، به افزايش بهره‌وري شما كمك مي‌كند. اين در حالي است كه نور كم و ضعيف مي‌تواند انرژي شما را كاهش دهد؛ روحيه شما را خنثي كند؛ باعث خستگي چشم و سردرد شود؛ و در نهايت توانايي شما براي انجام كارآمد وظايف كاري كاهش دهد. اگر دفتر كار شما دسترسي خوبي به نور طبيعي نداشته باشد؛ نورپردازي دكوراسيون اداري و استفاده از منابع نور مصنوعي اهميت بيشتري پيدا مي‌كند. البته بسياري از دفاتر اداري منبع‌هاي متعددي براي ايجاد نور در دفتر كار دارند؛ اما اگر تصور مي‌كنيد تعدد منابع نور كفايت مي‌كند، بايد بگويم سخت در اشتباهيد. در واقع مسئله مهم‌تر آن است كه نورپردازي در دكوراسيون اداري عملكرد درستي داشته باشد.

 

استفاده از نور غير مستقيم

از كار زير نور مستقيم چراغ‌هاي آويز اجتناب كنيد. بهترين روش نورپردازي در دكوراسيون اداري پخش كردن نور است. نورهاي مستقيم آزاردهنده بوده؛ و بهترين كار جلوگيري از ايجاد نورهاي خيره‌كننده در محيط كار است. نور غير مستقيم همچنين از ايجاد سايه‌هاي شديد و كنتراست نور جلوگيري مي‌كند.

در نظر گرفتن وظايف

كارهاي مختلف ممكن است نيازمند روش خاصي براي نورپردازي در دكوراسيون اداري باشند. به عنوان مثال براي كارهاي كامپيوتري و ساير وظايفي كه كار در بخش مشخصي از ميز اداري متمركز شده است؛ استفاده از منبع نور متمركز توصيه مي‌شود. اين لامپ‌ها مي‌تواند دقيقا به جايي كه شما با آن كار مي‌كنيد نور بدهد. به عنوان مثل متمركز كردن نور روي صفحه كليد كامپيوتر يكي از اين روش‌ها است.

موقعيت و محل انجام كار

موقعيت انجام كار نيز موضوع مهم ديگري است كه بر شكل نورپردازي در دكوراسيون اداري موثر است. به عنوان مثال كار با رايانه در حالي كه يك منبع نور خيره‌كننده (طبيعي يا غير طبيعي) در پشت سر شما قرار داده باشد، تقريبا غير ممكن است. چراكه ديد شما را به صفحه مانيتور به شدت كاهش مي‌دهد. همچنين اگر شما ساعات زيادي را در طول روز پشت ميز اداري به نوشتن اوراق و… مشغول هستيد؛ زاويه تابش نور را در نظر بگيريد. به عنوان مثال نور اگر از پشت دست شما بتابد؛ سايه دست شما روي برگه، ديد و تمركز شما را مختل مي‌كند. در اين زمينه اولين اصل اين است كه هنگام طراحي دكوراسيون اداري و چينش ميزهاي اداري به زاويه تابش نور از پنجره‌ها دقت كنيد.

نور طبيعي در مبلمان اداري

دفتر خود را از مزاياي منحصر به فرد نور طبيعي كه از يك پنجره يا هر منبع ديگري وارد دفتر كار مي‌شود محروم نكنيد. خورشيد مي‌تواند گرمايي مطبوع و نوري دلنشين ايجاد كند كه شرايط محيط كاري را بهبود مي‌بخشد. در زمينه چينش مبلمان اداري بهتر است كه ميز اداري خود را نسبت به منبع نور طبيعي (در اكثر مواقع پنجره)، طوري قرار دهيد كه هم ديد مناسبي به فضاي باز بيرون داشته باشيد؛ و هم زاويه تابش نور از روبرو باشد تا در ديد شما روي مانيتور و… اختلال ايجاد نكند.
نكته ديگر در اين زمينه آن است كه ميز اداري را طوري قرار دهيد كه با تغيير زاويه تابش نور خورشيد، وسائل روي ميز اداري ايجاد سايه نكنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.