استاندارد روشنايي در محيط اداري

سامانه ساز سه دهه حضور فعال و خلاق در عرصه طراحي و توليد مبلمان اداري

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

استاندارد روشنايي در محيط اداري

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه در فضاهاي اداري براي كارمندان مهم است، وجود استاندارد روشنايي است. البته بسياري از آنان از اين استاندارد آگاهي ندارند. اما مديران شركت‌ها بايد به اين نكات توجه كافي را داشته باشند. نيروي كار سالم، بازدهي مفيدي براي سازمان خواهد داشت. چشم عضو مهمي در بدن است كه در صورت خسته شدن، انگيزه كار در افراد كم مي‌شود. احتمال خطا در هر حرفه‌اي كه داشته باشند بالا مي‌رود و در بعضي مواقع باعث ضررهاي مالي از سوي كاركنان به شركت مي‌شود. نور آفتاب ارزانترين و پاك‌ترين منبع انرژي نوري در جهان است. در ساعات روز بايد از اين نور نهايت استفاده را داشته باشيم. براي مثال اگر در قسمتي از شركت نياز به نصب پارتيشن اداري داريم، آن را از جنس شيشه شفاف انتخاب كنيم تا انتقال نور در فضا اتفاق بيفتد. اين موضوع ما را براي داشتن استاندارد روشنايي فضاها ياري مي‌كند. چرا كه بخشي از روشنايي محيط توسط نور طبيعي تامين مي‌شود و كمبود آن را به كمك چراغ‌ها جبران مي‌كنيم. همچنين گاهي اوقات با خريد مبلمان اداري براي جلوگيري از تابش نور خورشيد سعي مي‌كنيم از پرده‌هاي ضخيم استفاده كنيم تا مبلمان عمر بهتري داشته باشند. اما پيشنهاد ما اين است كه تا حد ممكن از نور طبيعي خورشيد براي روشن‌سازي فضا استفاده كنيد. در صورتي كه اين نور به صورت مستقيم بر روي مبلمان شما مي‌افتد مي‌توانيد جاي آن را تغيير دهيد.
اما يك نكته بسيار مهم را فراموش نكنيم. تابش نور به مانيتور آن هم به صورت مستقيم باعث مي‌شود نور به سمت چشم شما بازتاب داده شود و فشار زيادي بر روي چشمان شما ايجاد كند.

استاندارد روشنايي در محيط اداري

 

اهميت نور در محيط كار

همان‌طور كه كم بودن روشنايي در محيط كار باعث فشار به چشم مي‌شود. زياد بودن آن هم ما را دچار فشار چشمي مي‌كند. نور زياد از حد استاندارد در فضاي كاري باعث خيره شدن افراد مي‌شود. در اين زمان مشكلاتي براي سلامت چشم به وجود مي‌آيد كه باعث مي‌شود با كاهش حس بينايي و حساس شدن چشم به نور مواجه شويم. البته اين‌ها بخشي از اين مشكلات بود، با تكرار اين مشكل فرد دچار چشم درد مي‌شود. اگر بخواهيم يك راه‌حل براي اين موضوع ارائه دهيم اين است كه در طراحي دكوراسيون اداري چراغ‌ها را در فاصله‌هاي مناسب قرار دهيد تا همه نور در يك نقطه جمع نشوند.
در مقابل كمبود نور در محيط باعث مي‌شود فرد فشار زيادي به چشم‌هاي خود بياورد كه در نهايت باعث كاهش قدرت بينايي و سردرد مي‌شود. اما در مواقعي هم ديده شده كه كمبود نور باعث ايجاد حركات غير عادي در چشم شده است. اين فشار در كارهايي كه نياز به دقت و ظرافت فراوان دارد بسيار بيشتر و آسيب جدي‌تر مي‌شود.

مزاياي رعايت استاندارد روشنايي در فضاهاي اداري

زماني كه سيستم روشنايي فضاي كاري داراي استاندارد باشد، بر روي سرعت و دقت بينايي كاركنان تاثير مستقيم خواهد گذاشت. همين موضوع باعث مي‌شود احتمال خطا در كارها تا حد قابل توجهي پايين آيد. اين موضوع براي اتاق‌هاي حسابداري يك شركت بسيار مهم است. آنان مدام با اعداد و ارقام سر و كار دارند به همين دليل حساسيت وجود استاندارد روشنايي براي آنان بسيار مهم است. البته اين بدان معني نيست كه براي ديگر افراد سازمان اين نياز كمتر احساس مي‌شود. شما حتي براي قسمت اتاق انتظار يا لابي شركت نيز بايد فكر شده عمل كنيد. افراد از چيزهايي كه مي‌بينند دست به تحليل شركت شما و فعاليتتان مي‌زنند. ممكن است فردي براي بار اول پا به شركت شما بگذارد در صورتي كه با يك محيط تاريك روبرو شود، احساس خوبي نخواهد گرفت و سعي دارد زودتر آن محيط را ترك كند. اهميت اين موضوع نه تنها براي كاركنان مهم است بلكه از جانب افراد جديد نيز بررسي مي‌شود.
محيطي كه داراي استاندارد روشنايي باشد، كمتر باعث خستگي چشم مي‌شود. در نتيجه بازدهي و بهره‌وري نيروي كار بالا مي‌رود. اين موضوع به سلامت چشم كاركنان مربوط مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.